راهنمای کامل خرید لباس نوزاد، هرآنچه لازم است بدانید

۱. لباسی بخرید که عوض کردن آن آسان باشد

باید برای نوزادتان لباسی بخرید که درآوردن و به تن کردن آن آسان باشد. اگر عوض کردن لباس سخت باشد، علاوه براینکه اذیت می‌شوید، زمان زیادی از شما گرفته می‌شود و احتمالا نوزاد هم خسته شود. هنگام خرید لباس نوزاد به موارد زیر توجه کنید:

 

∗ سعی کنید لباس‌هایی را خریداری کنید که پارچه‌ی کشی دارند.

∗ از خرید لباس‌هایی که دکمه دارند، خودداری کنید. در عوض لباس‌هایی را انتخاب کنید که زیپ چسبی دارند.

∗ لباس‌هایی بخرید که به شما اجازه می‌دهند به راحتی پوشک بچه را عوض کنید. بهتر است لباس نوزاد به جای اینکه یک تیکه باشد، دو تیکه (برای بالاتنه و پایین تنه) داشته باشد.

۲. لباسی بخرید که پارچه‌ی آن نرم است

نرمی لباس نوزاد فاکتوری است که حتما هنگام خرید لباس نوزاد باید به آن توجه کنید. در این زمینه موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

∗ لباس هیچ برچسب نقاشی از داخل  نداشته باشد.

∗ از خرید لباس‌های پشمی برای نوزاد خودداری کنید.

∗ به دنبال خرید لباس‌های پنبه‌ای باشید.

∗ به دنبال جنس‌هایی مثل پلی‌استر باشید.

۳. لباس را متناسب با فصل بخرید

هنگامی که لباس نوزاد می‌خرید، حتما باید اطمینان حاصل کنید که برای آن فصل جاری مناسب است. با این کار هم از سلامت او مطمئن می‌شوید، هم نوزادتان شیک به نظر می‌آید. در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:

 

∗ خرید لباس گرم برای نوزاد قطعا ضروری است. حتما برای نوزاد خود جوراب، کفش و کلاه گرم بخرید تا در برابر سرما از او محافظت شود.

∗ حواس‌تان باشد لباس نوزاد در پاییز، بهار یا تابستان خیلی گرم نباشد. در زمستان هم بیش از حد لباس تن او نکنید.

۴. لباس‌های ضروری برای شش ماه اول را بخرید

اگر اولین بار است که لباس نوزاد می‌خرید، باید بر روی خرید لباس برای شش ماه اول او تمرکز کنید. علت این کار این است که بچه‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند و لباس‌ها فورا برایشان کوچک می‌شود. در این زمینه موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

 

∗ برای بچه‌ها لباس سرهمی بخرید که از جلو و عقب و بین پاها قابلیت باز شدن دارند. این لباس‌ها در شکل آستین بلند و آستین کوتاه موجود هستند و شما می‌توانید با توجه به فصل، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین اگر هوا سرد است، می‌توانید زیر لباس سرهمی لباس دیگری تن نوزادتان بکنید.

∗ برای نوزاد خود بیژامه‌های راحت بخرید تا شب‌ها هنگام خواب تن او کنید.

∗ شلوارهایی بخرید که عوض کردن آن‌ها آسان است. این موضوع در تعویض پوشک بچه اهمیت دارد.

∗ یک کلاه معمولی و یک کلاه آفتا‌ب‌گیر برای نوزادتان بخرید تا از او در فصل تابستان محافظت شود. در چند ماه اول باید از سر نوزادتان در برابر سرما و گرما محافظت کنید.

∗ برای نوزادتان بوت و جوراب بخرید. خرید کفش تا زمانی که نوزاد بتواند راه برود، ضرورتی ندارد.

∗ خرید پیش‌بند را فراموش نکنید.

۵. لباس‌هایی بخرید که شستن آن‌ها آسان باشد

یکی دیگر از عوامل مهم هنگام خرید لباس نوزاد، قابلیت شست‌وشوی آسان آن است. نوزاد به دلایل مختلف مدام لباس خود را کثیف می‌کند‌، به همین دلیل ممکن است نیاز شود در طول روز چندین بار لباس او را عوض کنید و بشویید. پس بر روی خرید لباس‌هایی تمرکز کنید که شست‌وشوی آن‌ها آسان است. این کار به صرفه‌جویی در وقت شما هم کمک می‌کند. در این راستا به موارد زیر دقت کنید:

 

∗ از خرید لباس‌های بافتنی اجتناب کنید، چون شستن و خشک کردن آن‌ها سخت است.

∗ توجه داشته باشید که لباس‌های پنبه‌ای زمانی که در معرض گرما (مانند آب داغ) قرار بگیرند، آب می‌روند و کوچک می‌شوند.

∗ لباس‌های پشمی را با آب سرد بشویید و به هیچ وجه آن‌ها را در خشک‌کن نیندازید. لباس‌های پشمی اصول خاصی برای شست‌وشو دارند. به همین دلیل است که در بالا گفتیم خرید لباس‌ پشمی برای نوزاد گزینه‌ی خوبی نیست.

۶. برای بچه لباسی بخرید که دست‌کم یک سایز برای او بزرگ‌تر است

این موضوع نه تنها به این دلیل است که بچه‌ها زود رشد می‌کنند، بلکه به این خاطر است که از لباس برای مدت بیشتری استفاده شود. پس زمانی که می‌خواهید برای نوزادتان لباس نو بخرید، آن را دست‌کم یک سایز بزرگ‌تر بخرید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

∗ ممکن است در ابتدا دل‌تان نخواهد برای نوزادتان لباسی بخرید که برای او بزرگ است، اما به این نکته توجه کنید که این کار باعث می‌شود بتوانید مدت زمان طولانی‌تری لباس را تن نوزادتان کنید. این کار از لحاظ اقتصادی هم برای شما مفید است.

 

∗ اگر تصمیم گرفتید برای شش ماهگی نوزادتان لباس بخرید، به این نکته توجه کنید که شش ماه بعد چه فصلی خواهد بود و با توجه به این موضوع لباس را خریداری کنید.